Overgange i Vinding og Mølholm området
Beskrivelse af overgangen fra børnehave til skole i Vinding og Mølholm området
Der er i vores område lavet en samarbejdsaftale for områdets institutioner og skoler (Gadkjærgaard, VindMøllen, Valhalla, Asebo, Vinding Skole og Mølholm skole). Nedenfor vil det blive beskrevet, hvordan samarbejdet imellem de enkelte institutioner udmøntes.
Livet består af mange overgange og skift til nye arenaer og dermed nye udfordringer. Overgangene er kendetegnet ved, at de indebærer væsentlige forandringer i børn og unges liv. Deres identitet, relationer og roller forandres på en gang. Med denne aftale forbereder vi en god overgang så børnene føler sig trygge og robuste til at indgå i nye fællesskaber og møde nye udfordringer.
Aftalen skal dermed bidrage til at styrke VORES børns overgang og skabe fælles sprog om centrale områder som deres udvikling og læring, inklusion, skoleparathed og overgangspædagogik. VORES børn skal være klar til skolen, og skolen skal være klar til at modtage VORES børn.
Alle børn kan lære og udvikler sig i samspil med andre. Børn gør grundlæggende det bedste de kan og de deltager i fællesskabet hvis de kan. I Vinding-Mølholm er vi optaget af mangfoldige og stærke fællesskaber, hvor vi tager udgangspunkt i, at forskellighed er en styrke og hvor vi tør rykke ved faste forståelser af hvad der er normalt. Når der opstår udfordringer, forholder vi os professionelt til den pædagogiske kontekst barnet befinder sig i for at kunne lave et perspektivskifte – det kunne være fra individfokus til fællesskabsfokus. Beslutninger for den enkelte findes som udgangspunkt i fællesskabet og i den pædagogiske kontekst.
I samarbejdet har vi derfor også en særlig opmærksomhed på de af VORES børn, der har nogle særlige behov. Vi ønsker at VORES børn i videst mulig omfang får mulighed for at deltage i nærmiljøets fællesskaber i Vinding-Mølholm. Det betyder at vores samarbejde omkring et barn med særlige behov derfor allerede starter 1-2 år før skolestart.
I kan se pjecen vedr. overgangen fra børnehave til skolen i vores område for 2024 til 2025 her.