Overgange i Vinding og Mølholm området
Beskrivelse af overgangen fra børnehave til skole i Vinding og Mølholm området
Der er i vores område lavet en samarbejdsaftale for områdets institutioner og skoler (Gadkjærgaard, VindMøllen, Valhalla, Asebo, Vinding Skole og Mølholm skole). Nedenfor vil det blive beskrevet, hvordan samarbejdet imellem de enkelte institutioner udmøntes.
Livet består af mange overgange og skift til nye arenaer og dermed nye udfordringer. Overgangene er kendetegnet ved, at de indebærer væsentlige forandringer i børn og unges liv. Deres identitet, relationer og roller forandres på en gang. Med denne aftale forbereder vi en god overgang så børnene føler sig trygge og robuste til at indgå i nye fællesskaber og møde nye udfordringer.
Aftalen skal dermed bidrage til at styrke VORES børns overgang og skabe fælles sprog om centrale områder som deres udvikling og læring, inklusion, skoleparathed og overgangspædagogik. VORES børn skal være klar til skolen, og skolen skal være klar til at modtage VORES børn.
Alle børn kan lære og udvikler sig i samspil med andre. Børn gør grundlæggende det bedste de kan og de deltager i fællesskabet hvis de kan. I Vinding-Mølholm er vi optaget af mangfoldige og stærke fællesskaber, hvor vi tager udgangspunkt i, at forskellighed er en styrke og hvor vi tør rykke ved faste forståelser af hvad der er normalt. Når der opstår udfordringer, forholder vi os professionelt til den pædagogiske kontekst barnet befinder sig i for at kunne lave et perspektivskifte – det kunne være fra individfokus til fællesskabsfokus. Beslutninger for den enkelte findes som udgangspunkt i fællesskabet og i den pædagogiske kontekst.
I samarbejdet har vi derfor også en særlig opmærksomhed på de af VORES børn, der har nogle særlige behov. Vi ønsker at VORES børn i videst mulig omfang får mulighed for at deltage i nærmiljøets fællesskaber i Vinding-Mølholm. Det betyder at vores samarbejde omkring et barn med særlige behov derfor allerede starter 1-2 år før skolestart.
I kan se pjecen vedr. overgangen fra børnehave til skolen i vores område for 2024 til 2025 her.
Samarbejdsaftale mellem børnehaver og skoler i Vinding og Mølholm området
-
Overgangen fra børnehave til skole
Tre perspektiver er helt centrale i vores samarbejde. Barnets, de professionelles og forældrenes. Udgangspunktet er barnets perspektiv, fordi det er barnet – og barnets oplevelse af den gode overgang – der er afgørende. De professionelle og forældrene har således i samarbejde ansvaret for at skabe de bedst mulige rammer for barnets overgang til skole.
De tre perspektiver udmøntes således i praksis:
- Hjernen og Hjertet
- Fællesprojekt
- Ture og besøg
-
1. perspektiv - Hjernen og Hjertet
Dialogværktøjet omkring overgangen fra daginstitution til skole fra Hjernen og Hjertet bruges af daginstitutioner Diagloprofilen udfyldes af såvel pædagoger som forældre, og bruges til samtalen i institutionen inden skolestart. For skolerne er det vigtigt, at institutionerne udfylder fokuspunkterne i profilen. Således får skolerne den store viden, daginstitutionerne har om børnene, og kan derved give barnet den bedste skolestart ved at bruge oplysningerne i profilen til at støtte og hjælpe barnet fra første skoledag.
Skemaet indeholder personlige oplysninger samt oplysninger om barnets kompetencer. -
2. perspektiv - Fælles projekt
Hvert år afvikles der et fællesprojekt over 3 dage, hvor førskolebørnene og 0. klasserne samarbejder. Her tilknyttes børnene den skole, de skal gå på, og aktiviteterne foregår derfor sammen med kommende skolekammerater. Fællesprojektet foregår på skolen, hvor børnene skal gå.
Fællesprojektet planlægges af repræsentanter fra skolerne og daginstitutionerne.
Børn, som ikke går i områdets børnehaver, inviteres ifb. med indskrivning og får således også mulighed for at deltage sammen med en forældre eller ved at følges med en af områdets børnehaver.Formålet med disse dage er at få kendskab til skolernes fysiske rammer og selvfølgelig også at møde alle de nye kammerater.
Skabelonen/forslag til køreplan herfor:
Dagsprogram:
Kl. 9.00:
Førskolebørnene møder ind på skolen. Skolen har personale klar til at tage imod, og har klargjort plads til overtøj og tasker.
Kl. 9.15:
Førskolebørnene fordeles i 0. klasserne og spiser frugt(selv medbragt). Førskolebørnene bliver fordelt på mindre grupper når de kommer, og de blandes med de grupper, der er lavet på skolen. Holdene er lavet på forhånd i hver børnehave.
Kl. 9.30:
Frikvarter hvor der leges på legepladsen.
Kl. 10.00:
Forskellige aktiviteter – mødestedet formidles i klassen under frugten.
Kl. 11.15:
Madpakketid og efterfølgende frikvarter og tak for i dag. Der er bestilt skolemælk til alle.
Kl. 12.20:
Skolebørnene har time. Førskolebørnene kan enten vælge, at tage hjem efter madpakkerne ca 11.45 eller lege med i frikvarteret.Aktivitet mandag kl. 10-11.15:
Børnene skal deltage i en ”rigtig” dansk- og matematiktime. Børnene deles i 4 grupper og får et arbejdshæfte med opgaver og dermed få en oplevelse af, hvordan der bl.a. arbejdes med opgaver i skolen. Opgaverne vil være delvist genkendelige fra opgaver der er afprøvet i børnehaverne.
Skolen står for denne aktivitet.Aktivitet tirsdag kl 10-11.15:
Kan være fælles lege, musik, bevægelse, tegne og farve opgaver. Varierer fra år til år.
Skolen står for denne aktivitet.Aktivitet onsdag 10-11.10:
Aktiviteter ud fra Fælles tema fra Spotlight. Planlægges af børnehaverne.Villads fra Valby
I børnehaven møder børnene Villads fra Valby gennem bogen af samme navn. Villads følger med over i skolen, hvor Villads i 0.V vil være udgangspunkt for en fælles historie og aktiviteter.Sange
I skolen synges de kendte sange fra børnehaven: Mariehønen evigglad og Godmorgen sol. Disse synges på 1. skoledag.Billedmappe
Til fællesprojekt-dagene medbringer hver institution 3 ens mapper, med billeder fra børnehaven. Disse bruges i klasserne, når børnene starter efter sommerferien. Dette giver børnene mulighed for at ”genbesøge” deres børnehave når de kommet i gang i skolen. -
3. perspektiv - Ture og besøg
Børnehaverne er altid velkomne på skolerne. Forældre, der ikke kender skolerne, er velkomne til at kontakte deres skole for en rundvisning.
Som udgangspunkt planlæger børnehaverne ca. 5 besøg på skolen i løbet af foråret før skolestart. Børnehaverne koordinerer, at nogle af besøgene er for alle børnehaverne således, at børnene mødes på legepladsen.Har børnehaven eller børnene særlige ønsker under disse besøg kontaktes skolerne. Det kunne være ønsker om: højtlæsning på skolens bibliotek, deltagelse i morgensang, lån af lokale til madpakker eller aktiviteter.
Har skolerne særlige arrangementer inviteres skolestarterne til at komme på besøg. Det kunne være:
- En udstilling
- En forestilling
- En koncert etc.
Forældregrupperne opfordres til at lave fælles besøg på skolernes legepladser fx tre søndage i foråret.
Forældrene opfordres til at deres børn er i SFO i nogle dage op til skolestart.Til overleveringerne mellem børnehave og skole er pædagoger/børnehaveledere på besøg i børnehaverne.
Efter skolestarten og i løbet af efteråret er pædagogerne fra børnehaverne velkomne til at komme på besøg i skolen.