Klima strategi
En beskrivelse af hvordan vi arbejder med klima i VindMøllen
VindMøllens vilde klima vej
Dagtilbud i Vejle Kommune skal udarbejde en lokal klimahandleplan, kaldet ”Vilde Klimavej”, et arbejdsredskab, der synliggør og støtter op om vores arbejde med initiativer og indsatser relateret til klima, bæredygtighed og biodiversitet. Klimahandleplanen kan både rette sig mod fysiske og mere dannelsesorienterede tiltag.
I vores Pædagogiske læreplan kan du læse mere om, hvordan vi har fokus på ”Natur, udeliv og science”.
Vi er pt. fordelt på to matrikler, og der er forskel på, hvad der arbejdes med i den enkelte afdeling.
I VindMøllen har vi nedsat en arbejdsgruppe på tværs af afdelingerne, der sammen med lederen, er tovholder for VindMøllens Vilde Klimavej. Handleplanen er udarbejdet med udgangspunkt i SMTTE-modellen, og vi har brugt det udleverede materiale til udarbejdelsen.
Ledelsesrepræsentant: Dina
Klimahandleplan
-
Sammenhæng – Baggrund og forudsætninger
Beskrivelse af status – Hvad gør vi allerede? Hvad kan vi blive bedre til?
- Plantedag, hvor alle børn har en blomst/frø med, som plantes/sås i plantekasser.
- Plantekasser med grøntsager/jordbær/ribs/solbær, som bruges til marmelade.
- Vildt planteområde ude foran – biodiversitet.
- Børnene lærer at nogle blomster må de plukke af og andre må de ikke plukke af.
- Langs hækken på legepladsen – vildt blomsterbed, som børnene må plukke af.
- Legepladsen er ikke en park, men det skal se godt ud.
- Sommerfuglebusk – mange sommerfugle.
- Sået i plantekasser.
- Spiret solsikker.
- Frugtbuske – hindbær – på legepladsen.
- Fuglehuse – lavet sammen med børnene.
- Jord til bord – børn har lagt kartofler, spist dem og brugt dem i pædagogiske aktiviteter som f.eks. kartoffeltryk.
- Insekthotel laves sammen med børnene.
- Fokus på, at kryb og kravl skal leve – man kan kigge på den i glasset og slippe den ud i naturen igen, når vi er færdig med at kigge på den.
- Når vi er på ture har vi fokus på naturen og insekterne, hvor dialogen går på vigtigheden i, at f.eks. bierne er her, og at man ikke skal slå dem ihjel.
- Affaldsindsamling.
- Affaldssortering – madrester i egen affaldsspand.
- Fokus på at passe på naturen – tag pinden, som ligger på jorden i stedet for at brække en af træet.
- Fokus på ressourcer – håndklæde og sæbe.
- Affaldsindsamling - i nærområdet.
- Affaldssortering – i forskellige affaldsspande – fokus på, at det bliver lettere for børnene at sortere.
Beskrivelse af status – Hvad gør vi allerede? Hvad kan vi blive bedre til?
- Spare på tegnepapiret – børnene får et personligt tegnehæfte.
- Indtænke klimahaver m.v. ifm. tilbygningen og etablering af legepladsen i Vinding.
- Fokus på ude-arealet i forbindelse med indretning af legepladsen.
- Flere områder med ”vilde blomster”.
- Flere planter, som tiltrækker insekter, f.eks. sommerfuglebusk.
- Flere insekthoteller.
- Spørge forældrene, om de har ”affaldspapir” fra f.eks. deres arbejde, som børnene kan tegne på/klippe i.
-
Mål for arbejdet med klimahandleplanen 2022
Mål – Formuleret på institutionsniveau
Bygninger:
Bygningerne skal gøres så klimavenlige som muligt.Læringsforløb:
Børnene skal have en større viden omkring klima, bæredygtighed og biodiversitet.Klimahave:
Vores legepladser har endnu flere områder med fokus på klima – højbede, blomsterbede osv.Andet:
Vi skal mindske forbruget at engangsservice.Tiltag – Handlinger og indsatser
Bygninger:
I forbindelse med tilbygningen i Vinding er der, hvor det giver mening, fokus på klimarigtige materialer.
Ved naturlig udskiftning, tænkes der i miljørigtige løsninger.Læringsforløb:
Fokus på klima er en del af vores pædagogiske aktiviteter.Klimahave:
Legepladserne indrettes, når det passer ind i den øvrige planlægning, med klimahaver.Andet:
Vi indkøber service, så det minimerer nødvendigt brug af engangsservice -
Tegn – Hvordan ser vi, at vi er på vej mod målet?
Bygninger:
Synlige miljørigtige forbedringer.Læringsforløb:
Børnene skal begynde at tage eget initiativ til f.eks. at vide, hvor man må plukke blomster, hvordan behandler vi et insekt osv.Klimahave:
Arealerne med klimahaver vokser i takt med, at legepladserne renoveres/nyindrettes.Andet:
Udgiften til engangsservice mindskes. -
Evaluering – på institutionsniveau
Bygninger:
Kom vi i mål med de klimavenlige forbedringer/tiltag?Læringsforløb:
Har børnene udvidet deres viden omkring klima, biodiversitet og bæredygtighed?Klimahave:
Har legepladserne fået flere klimahaver end tidligere?Andet:
Er engangsservicet minimeret eller måske afskaffet? -
Formidling
VindMøllens Vilde Klimavej kan læses her på VindMøllens hjemmeside.
På Aula orienteres forældrene om vores pædagogiske aktiviteter, og i den forbindelse vil vores arbejde med klimahandleplanen, naturligvis, også indgå.
-
Tidsplan
Børnehusene VindMøllen – maj 2022-efteråret 2024:
- Maj-august 2022: Arbejdsgruppen arbejder med VindMøllens Vilde Klimavej.
- Sommeren 2022 - Foråret 2023: Hver afdeling arbejder med fokus på VindMøllens Vilde Klimavej.
- Foråret 2023: Evaluering
- Med udgangspunkt i evalueringen, aftales det videre arbejde i de enkelte afdelinger. I forbindelse med udbygningen i Vinding, arbejdes der med fokus på VindMøllens Vilde Klimavej, hvor det kan give mening.
- Foråret 2024: Evaluering.
Afdelingerne – opgaver for tovholdere august 22-januar 23:
- Mølholm: Børnene er i hverdagen med til at sortere affaldet.
- Vinding:
I børnehaven er børnene i hverdagen med til at sortere affaldet.