VindMøllens værdier

Det der betyder noget

    Kvalitet i nærværet: 
    Det betyder at vi:
    • Prioriterer en god normering
    • Italesætter og er bevidste om hvad der skaber kvalitet i nærværet.
    • Ser barnets behov.
    • Er de tydelige og anerkendende voksne.
    • Er gode rollemodeller.
    • Støtter og guider børn i udsatte positioner, og får barnet til at føle sig som en værdifuld medspiller i fællesskabet.
    • Er i øjenhøjde med børnene.
    • Følger barnets spor, og arbejder videre med det de er optaget af.
    • Planlægger og giver plads til planlagte pædagogiske aktiviteter i en mindre gruppe.
    • Bevidst at være nærværende og spontane, så vi kan følge barnets spor.
     

    Godt læringsmiljø
    Det betyder at vi:

    • Har en positiv og anerkendende tilgang til børnene, så de føler sig værdsat.
    • Giver tid til fordybelse.
    • Er tydelige og nærværende voksne.
    • Ser og hører barnet og gruppen.
    • Ser det enkelte barns behov.
    • Skaber rammer, der gør det muligt at udvikle det enkelte barns kompetencer.
    • Har forberedt os, og har opstillet mål for de planlagte voksen styrede aktiviteter, dokumenterer praksis og efterfølgende evaluerer og udvikler ny praksis.
    • Formår at skabe læringsmiljø der tilgodeser både det enkelte barn og gruppen.


              

    Gode børnefællesskaber
    Det betyder at vi:

    • Giver plads til forskelligheder.
    • Ser børnenes kompetencer og ressourcer.
    • Rummer det enkelte barn og gruppen.
    • Ser det enkelte barns behov.
    • Ser gruppens behov.
    • Ser alle børn som en del af gruppen og fællesskabet.
    • Ser det enkelte barns styrker, og henter det ind i fællesskabet.
    • Laver handleplaner på børn med særlige behov.
    • Skaber plads til alle børn.
    • Planlægger pædagogiske aktiviteter, der fremmer fællesskabsfølelsen: I små grupper, i de alders inddelte grupper, i hele børnehaven.
    • Ser barnets kompetencer frem for fejlfinding.